Kristallen 2007

Nu såg jag inte själva TV-sändningen av Kristallen, där det delas ut priser till diverse TV-program och TV-profiler. Generellt är den här sortens galor mördande tråkiga och de svenska varianterna brukar, de få gånger jag ödslat tid på dem, få mig att längta efter ett långt bad tillsammans med valfri inpluggad elektrisk apparat.

Men det hindrar inte att det går att ha åsikter om vinnarna i Kristallen 2007!

1. Årets underhållningsprogram: Melodifestivalen 2007, SVT

Vårsäsongen i TV domineras helt av Mello. Det får genomslag. Många tittar. Men är detta det bästa vi har av underhållning i Sverige? Jag fattar valet, men är ändå en smula tveksam.

2. Årets drama: Tusenbröder, SVT

Vi kan väl säga så här; Tusenbröder är kanske inte riktigt Sopranos va?

3. Årets humorprogram: Hey Baberiba, TV4

Buskis, buskis, buskis!

4. Årets barnprogram: Wild Kids, SVT

Gillar. Ola Lindholm och ungar på äventyr är skoj.

5. Årets livsstilsprogram: Lyxfällan, TV3

Torde vara Lars Noréns TV-favorit. Mer ångest per sänd minut kan man inte hitta i TV.

6. Årets aktualitetsprogram: Kulturnyheterna, SVT

Oftast intressant, skulle tjäna på en bättre sändningstid dock.

7. Årets kultur- och samhällsprogram: Världens modernaste land, SVT

Fredrik Lindström är ständigt underhållande. Nu vill jag se honom ta sig an den tyska hårdrocken (en Lindström-favorit) med samma engagemang som han behandlat sina övriga ämnen.

8. Årets dokumentärprogram: I en annan del av Köping, TV4

Gulligt, men årets dokumentär? I en annan del av Köping var väl lika dokumentär som Michael Moores filmer brukar vara, det vill säga inte alls.

9. Årets Manliga Programledare: Hasse Aro, TV3

Jag visste inte att det var så många som kollade på Indienyheterna i Studio Virtanen?! Där är Hasse Aro sublim som nyhetsuppläsare.

10. Årets Kvinnliga Programledare: Renee Nyberg, TV3

Innebär detta att det faktisk finns folk som tittar på Sing-A-Long?

11. Årets Program: I en annan del av Köping, TV4

Här är jag med. I en annan del av Köping var en serie med ett mycket stort hjärta.

12. Hederspriset: Karin Falck

Det var så otroligt länge sedan Karin Falck gjorde TV så inte ens jag kommer ihåg något av hennes program. Men hederspriset hamnade säkert rätt.

Ett svar to “Kristallen 2007”

  1. Sven W Says:

    Hon var med och gjorde magasinsprogrammet Halv Sju på det tidiga 70-talet då jag var rätt liten. De visade väl John Blund om inte minnet sviker mig.

Kommentera

