Ex-journalist

Nu är jag inte journalist längre. Inte en äkta journalist med pressleg och officiell, av Svenska journalistförbundet sanktionerad, status i alla fall. Igår gick mitt sista pressleg ut.
Som många andra frilansare har jag egen firma. Och har man egen firma kan man inte vara med i SjF. Nu var jag med i journalistfacket ändå i många år. Fackfolket ”glömde” nämligen informera mig om att man inte kan vara medlem om man är näringsidkare. Detta trots att jag pratade med dom för att sätta mig in i hur man ska göra när man startar eget. Några smarta tips fick jag dock aldrig. Och ingen sa ett knyst om att jag fasade ut mig själv ur systemet genom att starta eget.
De ville väl åt månadsavgiften antar jag, en avgift jag aldrig fått ett skit i retur för by the way.
De få gånger jag vänt mig till facket för att få stöd eller hjälp har deras representanter mest sett ut som frågetecken. Trist.

4 svar to “Ex-journalist”

  1. Bengt Eriksson Says:

    Att kritisera facket är förstås helt åkej, men – inte minst som journalist .- bör man väl ha viss grund för sin kritik? Lite verklighetsförankring. Det du skriver är ju som mest en halvsanning och därmed en halv lögn. Du är väl fortfarande journalist, titeln och yrket är väl inte avhängiga av om man är eller inte är medlem i SJF? Försvann (din egen) källkritik med legget?

    Frilansar har ett så problematiskt förhållande till både arbetsmarknaden och Journalistförbundet att välbehövlig kritik – och kritik är välbehövlig – måste vara någolunda seriös och inte bara bestå av något personligt utbrott, för att ha någon betydelse och funktion.

  2. Stefan Malmqvist Says:

    Klart att jag vet att jag är journalist oavsett om jag är med i SjF eller inte.

    Och det jag skrivit här på bloggen är möjligen en smula raljant.

    Men någon av de (3) olika individern jag snackade med på SjF borde ha hasplat ur sig att jag skulle avsluta medlemsskapet när jag startade firma . Så vettiga borde de ha varit.
    Man kanske kan tycka att det är min sak att ta reda på sådana detaljer själv, men det måste ju ha varit uppenbart för dem jag diskuterade med att jag inte hade kunskap om hur det förhåller sig.
    Dessutom har jag som sagt sökt hjälp vid några andra tillfällen utan gensvar.
    Jag har alltså inte haft någon som helst nytta av mitt nästan 20-åriga SjF-medlemsskap.
    Så ja, jag raljerar lite. Men det tror jag också är rätt tydligt.

  3. Åsa Ohlsson Says:

    Hej!
    Jag förstår inte vad du menar med ”att man inte kan vara medlem om man är näringsidkare”. I förbundet är 1800 frilansar, den stora majoriteten har en egen firma. De är medlemmar och också med i Servicebolaget vars funktion är att ge stöd och hjälpt till just oss företagare. Är det så att du har fått dålig service så är det allvarligt nog, men det är ännu värre om du har fått fel information. Det vill säga att de sagt att du inte kan vara med om du är företagare. Hör gärna av dig till styrelsen för frilansdistriket på styrelsen@frilansriks.org, för vi är helt klart intresserad av vad det är för märklig information du har fått. Du har ju självklart rätt att lämna facket, men det är ska ju helst vara genom beslut fattade på korrekt information.

    Mvh Åsa Ohlsson
    styrelseledamot i Frilans Riks

  4. Bengt Eriksson Says:

    Du kan vara med också om du har företag. Det är jag – eller vi – som har AB, t o m. Frilansavtalen gäller även frilansar med firmor, oavsett vilken sorts. Vilket bl a betyder att den uppsägningstid som står i avtalen gäller om någon vill bli av med en mer fast frilans, vilken jag påpekat för två tidningar som tänkte säga upp mej stört. Ena gången begrep tidningen det helt själv, efter mitt påpekande; andra gången fick jag – jorå – hjälp av Journalistförbundet.

    Fick du inga stålar heller för att dina texter ligger i Mediearkivet för något år sen? Det fick jag, som frilansmedlem i SJF. Du verkar – minst – dubbellurad, om man säger.

    Min poäng: Det finns så oerhört mycket att kritisera Journalistförbundet för när det gäller facklig verksamhet för frilansmedlemmarna – så om man gör det så måste man kritisera på riktigt ordentlig faktagrund, annars slår det bara tillbaka på frilansjournalisterna, oavsett om vi (fortfarande) är medlemmar i SJF eller har gått ur.

Kommentera

