Fisksoppa

För några dagar sedan nämnde jag en fisksoppa/gryta jag brukar göra. Och recept efterfrågades.

Grunden är den fisksoppa som Cattelin serverade förr när jag jobbade där, den är i sin tur en enklare variant av bouillabaisse.
Jag gör det hela lite fritt så där vilket betyder att jag inte har så bra koll på mängder och dylikt.

Först strimlar jag gul lök, purjo och fänkål – ungefär en tredjedel av varje. Sedan finhackar jag ett par vitlöksklyftor.
Fräs det hela sakta, på låg värme, i lite rapsolja tills allt börjar se mjukt ut. Släng i saffran. På med vitt vin. Koka ihop en stund. Sedan ska det till fiskbuljong. Orkar man inte göra den själv funkar det med färdig fond eller tärning. Låt koka en kvart ca. Red av med arrowrot.
Vilken typ av fisk som ska i får man bestämma själv. Det viktiga är att det är fisk som är fast i köttet. Vanlig torsk är helt okej. Lax är gott. Är man lagd åt det hållet kan man också pula i musslor och räkor.
Sedan avslutas det hela med några skållade (och skalade) tomater. Jag fuskar och använder oftast burktomater. Sprinkla lite hackad persilja över. Klart!

Cattelins recept innehåller bara fänkål och purjo men det blir lite för milt för min smak. Bouillabaisserecept kan man mitta både morötter, timjan och annat i som jag klarar mig bra utan i det här sammanhanget.

Kommentera

