Einstürzende Neubauten

I april kommer tyska industrimusikpionjärerna Einstürzende Neubauten tillbaka till Sverige. 26/4 spelar de på Berns, dagen efter på Trädgår’n i Göteborg. Det lär väl inte gå lika våldsamt till i vår som det gjorde när EN besökte Stockholm och Göteborg under tidigt åttiotal. Då manglade de golvet i Kulturhuset sönder och samman med pneumatiska borrar, bjälkar och grova kedjor svängde runt i luften. Dåvarande Schlagerjournalisten Lars Nylin fick ett minne för livet när de stänkte metallskrot i ansiktet på honom. Själv klarade jag mig undan med en sällsam konsertupplevelse. Något lika vackert och brutalt har jag nog inte sett på en scen efter det.
Göteborgsspelningen lär då, den såg jag inte själv, ha bjudit på eld och skärrad publik.
För ett par veckor sedan kom ENs senaste platta, Alles Wieder Offen.
awo-cover.jpg
Stilmässigt ligger den i linje med Perpetuum Mobile från 2004. Bandledaren Blixa Bargeld och hans kompanjoner har lugnat ner sig väsentligt de senaste åren. Så man ska inte förvänta sig det mest hänsynslösa industrimanglet. Men jag tycker nog att de sköter sig hyfsat fortfarande. Einstürzende blir aldrig ointressanta. Och jag gissar att Joakim Thåström, som är ett stort fan, håller med mig.

För er som inte var med på åttiotalet eller har drabbats av dåligt minne, så här lät EN förr:

Stella Maris har 11 år på nacken, men det är åt det här hypnotiskt sköna hållet bandet drar idag. Jämför även Blixas look i videon ovan med den här:

Kommentera

