Hans Hatwig

Läser Resumé på nätet. Mediefantomen Hans Hatwig avslöjar i en artikel att han suttit på ett scoop i 25 år och att detta nu ska bli bok.
Hatwig är en kul filur. I artikeln nämns det att han startade Okej, Veckans Nu och Royal. Men hans viktigaste insatser glöms bort. Hans Hatwig låg även bakom tidningen En ding ding värld.
Sedan har Hatwig regisserat två av de märkligaste filmerna Sverige någonsin sett. Skräckisen Blödarna och knasiga science fiction-rullen Gröna gubbar från Y.R. är rejält usla, men också rejäla skrattfester.
Klart att en sådan kille har suttit på värsta hemlisen i ett kvartssekel…
grona_gubbar_fran_yr_86.jpg

8 svar to “Hans Hatwig”

  1. Stefan Says:

    Han skrev ju också manuset till Ha ett underbart liv =)
    Klipp & klistratidningen Nu! ser ju exakt ut som gamla Okej.

  2. chockpop Says:

    Men Hatwigs första succé var ju tidningen POSTER på 70-talet. Snart kommer det en bok på Premium publishing om tidningen POSTER.
    Läs mer här http://www.posterstory.se

  3. Stefan Malmqvist Says:

    Var inte Hatwig även inblandad i Posters föregångare Zonk (tror jag den hette om mitt minne inte sviker mig)?

  4. chockpop Says:

    Nix, det var han inte, tror det var Semic som gav ut Zonk. Han var inblandad i Tiffany om du minss den.

  5. Stefan Malmqvist Says:

    På så vis! Zonk och Poster var ju minst sagt lika så jag har i alla åt trott att det fanns någon koppling där. Tiffany kommer jag inte ihåg, antingen var det före eller efter min tid som konsument av glättiga poptidningar eller så kanske jag inte ingick i målgruppen.

  6. Hans Hatwig Says:

    Hej.

    Om jag inte hade varit den jag är hade jag aldrig fått det där scoopet. Det finns ett ordspråk som lyder: ”fega pojkar får aldrig kyssa vackra flickor”. Detsamma kan sägas om fega journalister – de får aldrig scoopet som de vill åt. Ibland kan det vara bra att göra en ”Blödaren” eller en ”Gröna Gubbar från Y.R.”, istället för att sikta på stora journalistpriset.

  7. GH Says:

    Ah, Hans Hatwig. Det var han som satte igång en hatkampanj utan dess like i Okej mot en 16-årig Carola när hon inte orkade med fler intervjuer och fotosessioner. Helt fantastiskt Bert Karlsson-aggresiv/bittra artiklar minns jag att det var med strofer som ”Carola har bestämt sig för att fansen inte betyder nåt”. Dessutom uppmaningar i ledaren att kasta pil på affischerna på henne.

    Måste säga att jag blev förvånad när jag upptäckte i denna intervju http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=89509 att han fortfarande är bitter på henne med tanke på att de tog upp samarbetet ”efter en rad missförstånd” nåt år efter förföljelsekampanjen.

  8. nog Says:

    Va?

Kommentera

