Sleepless in Stockholm

Vaknar 04.45. Ligger kvar i sängen. Försöker somna om. Inser att det är lönlöst. Smyger, tystare än indianen, upp för att inte väcka hustrun. Går ut i köket för att fixa en kopp kaffe. En smutsig kastrull i diskhon, en dito på spisen. De måste diskas först. Det där är en manisk grej. Jag kan liksom inte börja koka en kastrull vatten ens innan arbetsytan i köket är clean. I de flesta andra sammanhang är mitt sinne för ordning hyfsat relaxat. Inte i köket. Antagligen är det ett arv från den tiden då jag jobbade som kock. På Kristinebergs gymnasium, där kockutbildningen ägde rum, fick vi lära oss att alltid rensa och plocka undan innan, under och efter jobbet. Det där sitter i ryggmärgen.
Och det kan ge upphov till märkliga situationer. Omgivningen fattar inte alltid. Anna blev topp tunnor rasande på mig en gång när jag skulle laga middag, just på grund av det här beteendet. Hon var skithungrig och ansåg att det inte ingick en städning av köket i tillredningen av maten. I min skalle är det en naturlig del.
Hursom, efter diskning sätts vattnet på. Men det går inte att mala bönor fem på morgonen. Kaffekvarnen väsnas som satan. Det får bli pulverkaffe.
Hämtar mjölk i kylen, kylskåpsdörren går inte riktigt igen. Vår kyl säger till efter ett tag om dörren är öppen. Den ger ifrån sig ett högt pipande ljud. Pip, pip, pip låter den. Jag förstår funktionen. Den är praktisk ibland. Men lika ofta är den gravt irriterande. Som nu till exempel. Överhuvudtaget piper och låter det mycket om köksmaskiner nu för tiden. Mikron är likadan. Den plingar inte bara till när maten är klar. Den piper upprepade gånger om man inte är på plats omedelbart och plockar ut vad det nu är som befinner sig i den. Pip, pip, pip låter den.
Klockan fem på morgonen ska det inte pipa ljudligt i köket. Men detta vet inte köksmaskinerna om. De piper som om det vore deras huvudsakliga uppgift i livet.
Pip, pip, pip säger kylen. Jag tassar snabbt fram på lätta fötter och trycker igen kylskåpsdörren.

Ett svar to “Sleepless in Stockholm”

  1. Weman Says:

    Bra vardagsinlägg. Känner igen mig. Dels på morgnarna. Går upp och pissar vid fem, halv sex. Sen lögn i helvete att somna. Skallen går igång. Men känner framför allt igen mig med att köket måste vara clean innan man börjar fixa. Har också en hustru (vad är det med kvinnors ämnesomsättningar…) som flippat av samma anledning. Lite bättre med vårt nya kök. Diskhon är på ena sidan köket, spisen (pip-pip-pip induktionshäll…) på den andra.

Kommentera

