Deppfest

Nog är det konstigt hur filmer kan påverka en. Ända sedan jag var hyfsat ung, säg 9-10, har jag kollat på skräckfilmer, gangsterrullar och allsköns filmiska våldsamheter. Några direkta våldstendenser har jag dock aldrig noterat hos mig själv. Snarare tvärtom. Det är mer som att sådana filmer suger musten ur mig med sin mörka energi.

Men går jag och kollar någon deppig dramafilm så sitter det i skallen hela dagen.

Igår började jag dagen med Fjärilen i glaskupan av konstnären och regissören Julian Schnabel. Den handlar om en man som drabbas av en svår hjärnblödning och som efteråt enbart kan kommunicera genom att blinka med vänstra ögonlocket. Trots detta lyckas han skriva den bok filmen bygger på. Ja, det är en sann historia. Snubben ligger där i sin säng med alla sladdar och slangar och blinkar febril med sitt enda fungerande öga och lyckas med hjälp av en assistent, mycket långsamt, få ihop en bok.
Sådana saker kan göra mig helt deppig. Det räcker med att tänka på hur slö och slapp man är själv. Eller hur man gnäller över skitsaker. Och aldrig riktigt får tummen ur för att dra igång det ena eller andra projektet. Det behöver inte handla om att skriva en bok, det räcker med att tänka på de där blomkrukorna som borde ha planterats om för två år sedan.

Sedan på eftermiddagen var det dags för romcom, ja en feelgoodfilm, en riktig chickflick. PS. I Love You är titeln.
Hillary Swank spelar stiffa tjejen Holly som är lyckligt kär i Gerry (Gerard Butler). Snipp, snapp, snorum så är snubben död. Men som den fina kille han var har han fixat en plan som börjar exekveras efter hans död. Holly får brev som han skrivit innan han kolade och som ska hjälpa henne igenom sorgen.

Suck! Pust!

Jag är way to sentimental för sådant. För min del spelar det inte ens någon roll om filmen är bra eller dålig. Det blir ändå deppigt och känslosamt.

Kommentera

