Guldkompassen

the_golden_compass.jpg

Då och då testar jag. Det kan kännas som en brist när så många andra är glada och begeistrade och man själv sitter där och kliar sig i skallen med frågetecknen svävandes framför ögonen.

Men nej, det funkar inte den här gången heller.

Jag och fantasy verkar aldrig komma överens.

I tonåren tyckte jag att det var kul med science fiction en period. Då försökte en kamrat lura på mig Tolkiens böcker om den där ringen. I hans ögon vara SF och fantasy ungefär samma sak. Så var det inte för mig. Tolkien funkade inte alls. Efter ungefär hundra sidor ruttnade jag ihop totalt.

Under de senaste åren har fantasysvängen fått en makalös revival på film. Och jag har verkligen ansträngt mig för att se det underhållande i de här rullarna.

Det går så där.

Och nu släpade jag mig iväg på Guldkompassen, filmen som bygger på första delen av Philip Pullmans Den mörka materian. Tanken är visst att detta ska bli nya Sagan om ringen, en trilogi som tar över biograferna några år framöver.

Men ännu en gång sitter jag där och kliar mig i skallen. Visst är Guldkompassen snygg och retrofuturistiskt häftig. Nicole Kidman är bra som onda Marisa Coulter. Och unga Dakota Blue Richards sköter sig i huvudrollen som Lyra. Fast hur någon över elva kan finna något nöje i den enkla sagostoryn är ett mysterium.

Pratade med någon vid en bardisk häromdagen som med emfas hävdade att Pullmans böcker är riktigt bra och hyfsat avancerade. Det snackades om parallella universum etc etc vilket inte direk fick min upphetsningspotentiometer att slå i taket.

Så det är väl så enkelt att fantasy inte är min grej.

Kommentera

