The Tallest Man On Earth

Häromdagen var jag på Debaser och kollade in Randy. Där sprang jag på trevliga paret, Flyer-Jimmy och Rock-Marie. Som vanligt stack Jimmy en liten flygare i min hand som pushar för deras klubb Springfield. Skamligt nog har jag aldrig lyckats ta mig till klubben, detta trotts att det spelas altcountry, americana samt singer/songwritermusik där. Och sådant tycker man ju om.

Nåja, vill man besöka Klubb Springfield så är det bra att kolla deras myspace, de kör bara en gång i månaden.

Men nu är det inte Springfield vi ska prata om utan The Tallest Man On Earth. Rock-Marie frågade mig om jag hört The Tallest Man On Earth och som vanligt svek mitt usla namnminne mig så jag sa nej. Men när jag kollar upp TTMOE visar det sig att jag visst har hört honom. Killen har med låten Pistol Dreams på soundtracket till utmärkta TV-serien Upp till kamp som gick på SvT i höstas. Tydligen har han lirat en vända på Hultsfredsfestivalen, men det missade jag helt.

The Tallest man on earth kommer från Leksand och heter Kristian Matsson. Han sjunger även i bandet Montezumas. TTMOE låter ofta lite som tidig Bob Dylan, ibland låter det väldigt mycket tidig Bob Dylan. Och det låter gammal amerikansk folkmusik. Någonstans är det inte helt självklart att en kille född 1983 och som kommer från Leksand ska göra just den här grejen så bra. Men det låter oerhört autentiskt och övertygande.

Hittills har TTMOE släppt ett par EP-skivor men snart är albumet Shallow Grave här. Kolla skivbolaget Gravitations hemsida, här finns det snuttar av låtar med TTMOE att lyssna på. Eller gå in på hans myspace.

Här är en skum video till låten till I Will Follow The Rain.

Och här är TTMOE live i TV4 med samma låt.

Kan man inte få nog av Kristian Matsson så kika in på Montezumas myspace.

Här är en viddis med Montezumas också.

4 svar to “The Tallest Man On Earth”

  1. Weman Says:

    Skam till sägande har jag också lyckats missa Springfield. Med tanke på mitt geografiska avstånd är jag iofs handikappad, men med tanke på att klubben huserar ett ytterst litet jämfotahopp från min svärmors boning (där jag brukar övernatta) så borde det ju vara genomförbart någon gång. Ringer dig då! 🙂

  2. Adam Says:

    Alltså…den där ”tallest man on earth” är faktiskt inte bra. Musiken når inte fram helt enkelt! Och att påstå att han låter som en tidig Bob Dylan är bara löjligt….
    Måste berömma lite för gitarrspelet, men det är dock inte det primära i detta sammanhang…

  3. Kasper Says:

    Tycker kanske Adam är löjlig?
    Detta är ju förbannat jävla bra (!)

  4. Teo Says:

    Fantastisk artist, har följt honom ett tag nu och det är sagolik musik han skapar. Hoppas bara Tallest man On Earth blir riktigt stor, det förtjänar han som en av Sveriges bästa singer/songwriters!

Kommentera

