Grammis 2008

I min värld har det alltid varit så att det finaste pris man kan få som musiker och artist är en stor publik. Kommer det mycket folk till konserterna och många köper musiken man spelat in, ja då har man vunnit.
Exakt vad som är en stor publik får man avgöra själv. Det går inte att räkna med brett, folkligt genomslag om man ägnar sig åt skum elektronisk experimentmusik (exempelvis). Så den stora publiken i det sammanhanget kanske består av 25 superintresserade.

Bortanför den väldigt tydliga belöningen finns det andra saker som på ett eller annat vis kan ge en sorts tillfredställelse. Och det är väl där evenemang som Grammisgalan och alla andra liknande tillställningar fyller någon slags funktion.

Jag har varit på massor av galor av den typen och oss emellan kan jag avslöja att de är skittråkiga. Det enda sättet att behålla förståndet under alla dessa timmar av prisutdelningar och lama tacktal är att supa sig aprak. Vilket också en hel del av artisterna och publiken vettigt nog också gör.

Allt det ovanstående gäller självklart för alla typer av konstnärligt utövande personer.

De enda priscermonier jag kan komma på just nu som är berättigade är de som finns inom sporten. Där är kopplingen mellan prestationen och vinsten också helt uppenbar.

Trots alla invändningar glanade jag en del på TV4:as sändning av Grammis, nyfikenhet är ett gissel. Adam Alsing och Gry Forsell jobbade på som värdar för aftonen och gjorde så gott de kunde under den långa, långa galan. Grammisar delades ut, träiga tacktal hölls och Amanda Jensen från Idol sjöng falskt så att det bara smällde om det. I stort sett var allt som vanligt med andra ord.

Nu, några kommentarer om vinnarna.

Årets Kompositör: Salem Al Fakir – This is who I am
Årets Manliga Artist: Salem Al Fakir – This is who I am
Årets Nykomling Salem Al Fakir – This is who I am
Årets Producent: Salem Al Fakir – This is who I am

Fakirens fyra Grammisar är något av mysterium för mig. Nog är killen begåvad, men mer som musiker än som sångare och kompositör. Jag har lyssnat ett antal gånger på This is who I am och jag hör en kille som om ett par plattor nog kan hitta fram till något. Ur ett musikerperspektiv är det säkert skickligt men var är låtarna?

Årets Album: Kent – Tillbaka till samtiden
Årets Grupp: Kent – Tillbaka till samtiden

Tack vare en lojal fanbase fick Kentarna till slut ett par Grammisar. Och det var väl tur det. För oj vad Jocke Berg och de andra herrarna skulle ha blivit sura annars.

Årets textförfattare: Annika Norlin – Säkert!
Årets Kvinnliga Artist: Säkert! – Säkert!

Annika Norlin var bäst valet i de klasserna hon vann. Hade hennes önskan om att det inte skulle finnas en klass för manliga respektive kvinnliga artister varit verklighet hade hon sumpat en Grammis. Fakiren satt ju så uppenbart Säkert! i sadeln….

Årets Dans/Hip Hop/Soul: Adam Tensta – It´s a Tensta thing

Ken Ring skriver i sin blogg att Adam Tensta inte borde vunnit den här kategorin. Ken verkar ha missat att allt inte enbart handlar om hiphop här. Så nog vara Adam Tensta värd sitt pris. Men jag hade tyckt att det var lika ok om Ken hade fått det.

Årets Hårdrock: Mustasch – Latest version of the truth

Alltså, här blev det riktigt konstigt. Jag är varken för eller emot Mustasch egentligen, men inte fan har de presterat något som är så pass sensationellt att de ska ha en Grammis för det. Min egen Grammis går istället till blackmetalbandet Watain.

Årets Liveakt: The Hives

Det enda roliga här var att jag läste fel på kategorin när listorna med vinnarna skickades ut från IFPI. Jag trodde att The Hives hade vunnit en Grammis som Årets Livvakt. Men visst, Hives är bra live. Kan vi gå vidare nu…?

Årets Låt Lars Winnerbäck i duett med Miss Li – Om du lämnade mig nu

Min fru försökte efter Grammisgalan försynt påpeka att Om du lämnade mig är en bra låt. Jag är tveksam, mycket tveksam.

Exportpriset: Bloodshy & Avant

Alla som jobbar med Kylie Minogue och Britney Spears är mina vänner.

MTV-Priset för bästa video: Johan Söderberg (Familjen – Det snurrar I min skalle)

Hmmm…ja, jag hade aldrig sett den här videon innan Grammisgalan. Men den är väl kul.

Ni kan ju kolla själva.

Kommentera

