Black Uhuru – General Penitentiary

2416.jpg

Sensommaren 1979 var jag inne på Daddy Cool records i London. Ett av fynden jag fick med mig från den eminenta reggaebutiken var Black Uhurus LP, Showcase. På den plattan hittar man General Penitentiary.

Under några år i början av åttiotalet pratades det sedan om Black Uhuru som möjliga arvtagare till Bob Marley. Men så blev det aldrig. Den klassiska sättning av Black Uhuru, med Derrick ”Duckie” Simpson, Michael Rose och Sandra ”Puma” Jones, höll bara i några få år. Huvudproblemet lär ha varit att Duckie, som startade bandet, och Rose inte drog jämnt.

Om de bara hade vetat att General Penitentiary skulle bli måndagskvällens låt hos Klubb Harmoni 29 år senare så hade de nog hållit sams.

I bakgrunden kan man höra Sly Dunbar och Robbie Shakespeare på trummor respektive bas.

Låten ligger i boxen till höger.

Den är märkt ”box”.

Ett svar to “Black Uhuru – General Penitentiary”

  1. stefan Says:

    Sly & Robbie ihop med Black måste ju vara en underbar kombination. Jag var helt såååld på S&R dub under 80-talet. Gillade att känna mig tung i huvudet till DEstination Unknown och det där jävla metallskrapet. Ville jag hoppa högt var det Fiiiiiiiire som gällde =) Ha! What is life var en rätt usel Black period …

Kommentera

