De stinkande stora städerna

Nej, jag är inte speciellt lantligt orienterad. Jag vill inte snickra ett sommarviste i obygden efter Ernst Kirschsteigers teorier.

Just i detta nu sitter jag i ett hotellrum på Siam @ Siam Design Hotel & Spa och tittar ut genom panoramafönstret. Bangkoks skyline glittrar och blänker. På vänster sida skymtar Nationalstadion. Bilar susar fram på motorvägen som likt stadens Skytrain sveper fram högt upp i luften ovanför träd och människor. TVn är inställd på lokala musikkanalen V där sentimental thaipop blandas med hits från igår, med Stereo MCs, Janet Jackson, Suede och andra, samt skumma låtar av artister från Europa och USA som aldrig blivit stora någon annanstans än i Asien.

Det här är min värld.

Stora städer stinker, de är intensiva, de pulserar.

New York, Saigon, Barcelona, Hong Kong, London, Bangkok…ja, i de här miljöerna känner jag mig hemma. Jag är en storstadsromantiker helt enkelt.

Och snart är det för första gången dags för Tokyo. Jag skälver av förväntan.

Kommentera

