Roskildefestivalen

Nu är det en hel del goda vänner som lubbar runt på Dyrskuepladsen i Roskilde. Det är där festivalen äger rum. Tanken var från början att jag skulle vara där nu jag också. Men så slutade jag visst på SvD.

Första gången jag var på Roskildefestivalen var 1976. När jag kollar på festivalens hemsida vilka som spelade då känner jag inte igen mer än ett band, Dr. Hook. Är rätt säker på att jag såg dom. Helt säker är jag dock inte. På den tiden var jag bara en vanlig festivalbesökare och precis som alla andra vanliga festivalbesökare ägnades en stor del av tiden åt festande. Banden såg man när man råkade springa på dem.

Exakt hur många gånger jag varit på Roskildefestivalen vet jag inte. Men många är det. Om jag gör ett hastigt överslag i skallen kommer jag fram till att det kan handla om ett 20-tal besök.

Festivalen i Roskilde har många fördelar jämfört med konkurrenterna. Bara en sådan sak att det inte är en renodlad ungdomsfestival! I Danmark har de fattat att musikfestivaler inte enbart är till för tonåringar. Det verkar de flesta svenska festivaler ha missat helt.

Just nu är jag dock inte så våldsamt avis på alla som vinglar runt på det stora fältet. Enligt uppgift gassar solen för fullt och det är varmt som tusan. Man kanske skulle kunna tro att massor av sol är bra på festival men det kan faktiskt vara lika besvärligt som alldeles för mycket regn. Bajamajorna stinker mer än någonsin, dammet yr ett par meter upp i luften, det är superlätt att bränna sig. 

Så i år låter jag Roskilde slippa mig. 

Hur det blir framöver får vi se.

2 svar to “Roskildefestivalen”

  1. Svensson Says:

    Själv var jag där 1985. The Cure, Style Council, Indochine… kul upplevelse in alles får man säga.

    För övrigt undrar jag om du har lust att länka ”Svenssongalaxen”? Skriver bland annat om musik (över 30 inlägg om hårdrock, drygt 10 om annan musik som Stranglers, Beatles, Tangerine Dream…)

    Det är en gedigen blogg, en välgjord blogg med researchade inlägg. Adressen är http://lennart-svensson.blogspot.com/

    Har själv länkat Klubb Harmoni som jag tittar in på ibland. Ska nu ta och läsa om ditt möte med Mason.

  2. Danielfrilans Says:

    Shit, jag var i New York i år och missade roskilde har varit där 14 ggr sedan 1992.

    Verkar varit en dröm med tanke på årest line-up.

    Du har slutat på SVD vad hägrar istället? Frilansar du med annat nu?

    mvh daniel

Kommentera

