En fotbollsdröm

Kommer från PrisXtra vid Norrtull, på baksidan. Någon ser min Djurgårdshalsduk och började mecka. Puscha sin kundvagn mot min. Kundvagnskrig.

Efter lite skuffand med vagn fram och tillbaka släppte jag greppet och tar två steg framåt och sopar till idioten. Lite oklart om han hade ett eget lag eller bara hatar djurgårdare i allmänhet. Så det blir handgemäng.

Funderade på om jag skulle pingla mina kamrater, de borde få ta del av denna fars. Tänker snabbt; de bor för långt borta för att det ska vara värt det.

Samtidigt har antagonisten fått folk på parkeringsplatsen på sin sida. De har inte sett upptakten. För dem är jag en som utan anledning börjat veva mot losern. Nu är jag boven.

Ett helt hyde börjar käfta och slåss.

De är klena lördagsshoppare med siktet inställt på helgstek, Fanta, två burkar majonäs, ett toapapper som är särskilt mjukt mot stjärt och anus (har köpt det själv vid annat tillfälle så jag vet), samt alla de där andra sakerna man kan ha uppskrivet på en lapp när man ska storhandla. Krossade tomater på burk.

Nu har även kvinnliga shoppare lagt sig i. De sprider kvinnlig demokrati. Lyssnar inte på någon utan jämrar sig om att allt är fel och vi borde vara vänner allihop.

En kvinna får mållåsning, ögat knastrigt blått. Jag ser detta, tar två steg och sopar till. Hon far i backen. Klokt handlat av mig i stunden, inte smart med tanke på hur det ser ut strategiskt.

Mobben ser bara en stor, rakad man med Djurgårdshalsduk oprovcerat smälla på en käring.

Nu är det slut med tankar och teorier. Pöbeln, som nu vuxit till ett tiotal personer kommer emot mig och de vill helt klart inte lyssna på argument.

Jag inser att det finns stor risk att de enbart är ute efter att mörsa, att döda.

Så jag rycker upp bakluckan på Cittran, där ett nyinköpt flak Staropramen ligger. Börjar hysta öl mot de som närmar sig. De tar emot.

Jag öppnar min…och börjar sjunga:

Sjung för gamla Djurgår´n nu,

sjung av hjärtat sjung!

Enda klubb i världen som är evigt lika ung!

Sjung när vi har vinst på gång

och sjung när det går snett.

Så länge gamla Djurgår´n finns känns livet ändå lätt!

 

Sjung för gamla Djurgår´n nu,

sjung i ur och skur!

Visa folk att blåa ränder,

dom går aldrig ur!

Vem som helst kan sticka upp,

men vi är nummer ett!

Så länge gamla Djurgår´n finns känns livet ändå lätt!

 

Pöbeln ser lätt ställd ut. Men så kliver några fram, några som inte riktigt fattat hela scenariot till tjafset och stämmer upp.

Till slut sjunger tre fjärdedelar av alla närvarande.

 

Jag smyger bort mot min bil lassar in den sista grönsakskassen och åker därifrån.

 

Ridå!

Kommentera

