Ciabatta

Innan jag drog igång med min pörkölt satte jag en ciabttadeg, färskt bröd till grytan är finfina grejer. Bakning är egentligen inte min starka sida, men den här ciabattavarianten har jag lyckats hyfsat med.

Receptet är inte mitt, det hittade jag på nätet någonstans så den som la upp det ursprungligen förtjänar ett tack.

Ingredienser 8-10 st:

25 g jäst

5 dl kallt vatten

1 msk salt

1 tsk strösocker

3 dl rågsikt

ca 11 dl vetemjöl

1 msk olivolja

 

Så här gör du:

Smula jästen i en bunke och häll i vattnet samt salt och socker. 

Rör om och tillsätt rågsiktsmjölet. 

Häll i det mesta av vetemjölet, degen ska vara ganska lös. 

Arbeta degen 7-8 minuter, gärna med elvispens degkrokar eller i köksmaskin. 

Klappa in olivolja lätt i degen och platta ut lagom så att den ryms att jäsa direkt på plåt.

Täck med en handduk och låt jäsa i 2 timmar. 

Platta ut degen lite mer med mjölad hand och skär den i 8-10 portionsbitar. 

Värm ugnen till 200 grader. 

Låt jäsa i 30 minuter.

Grädda bröden cirka 25 minuter

En grej som jag brukar göra som inte står med här är att ta spraya vatten med en blomdusch över brödet. Först innan det åker in i ugnen, sedan ett par gånger till innan det är klart. På så vis får man en krispigare yta.

När ciabattan är klar ska den kallna på ugnsgaller på diskbänken (eller liknande avställningsyta) annars blir brödet lite segt i botten.

Kommentera

